dinsdag 2 maart 2010

Van Adelaide naar Alice Springs

Na onze laatste mail vanuit Wistow hebben we al weer veel beleefd. De laatste dag in Wistow was heerlijk. We zijn die dag met Jeannette op pad geweest. Vier wijnhuizen in de Barossa Valley hebben we bezocht, natuurlijk weer heerlijke wijntjes hier geproefd. Het was een prachtige omgeving om door heen te rijden. Bij 1 wijnhuis hebben we zelfs een 100 jaar oude port geproefd. Deze was heerlijk, dat mocht ook wel want 1 glaasje kostte ons 30 dollar! 's Avonds hadden we dan onze laatste avond bij Eric en Jeannette. We hadden nog een dagje een fles wijn gekocht voor bij het eten. Wij hadden voor ze gekookt. Het was een heerlijke tijd bij Eric en Jeannette. Ze waren ontzettend gastvrij en dat op 1 van de mooiste plekjes van South Australia, super! We denken nog met plezier terug aan de tijd in Wistow.
De volgende dag werden we om half 6 naar onze verzamelplaats voor de tour naar de outback gebracht. We hadden een 6 daagse tour geboekt naar Alice Springs. Onze groep bestond uit 13 personen, Duitsers, Engelsen, een Fransman, een Italiaanse, een Japanner en een Belg. Onze chauffeur en leider was Chris, een enthousiaste kerel die veel weet over Australie. We hebben veel lol met hem gehad. De eerste bestemming was de Flinders Ranges, een heel mooi natuurgebied. Om half 10 's morgens hadden we ons eerste wijntje al weer te pakken, we gingen onderweg nog even aan bij een wijnhuis. Nadat we bij het hostel waren aangekomen begon aan het eind van de middag een hike. We kregen instructies dat we p.p 2 liter water mee moesten nemen en dat was hard nodig. Het was zeker zo'n 35 graden en het was een pittige klim van 4 km. Maar het uitzicht was het waard. We keken over de Flinders Ranges, de outback en zagen de mijnen van Coober Pedy liggen. Prachtig! Daarna nog weer 4 km terug! 's Avonds hebben we kameel, emoe en kangoeroe gegeten. Deze 2 dagen moesten we onze kamer delen met 2 Engelsen. Die hadden er toch een zooi van, leuk om te zien! Donderdagmorgen gingen op zoek naar wallabi's. We hebben er twee gezien en nog 3 kangoeroes. 's Middags gingen we weer een wandeling maken. Dit keer was het zo'n 6 km en grotendeels beschut door bomen en gelukkig vlak terrein. En vrijdag was het zover we gingen de echte outback in! 's Morgensvroeg om 6 uur was het vertrek naar Coober Pedy. Het was een lange zit, minstens 600km. Maar het was een mooi rit. Tegen de middag kwamen we aan in Coober Pedy, een mijndorpje waar ze opaal winnen. We sliepen hier ondergronds, een bijzondere ervaring. Rond de middag hadden we een rondleiding door het opaalmuseum. Daarna zijn we naar een gallerie gegaan waar het om 5 uur voedertijd is van baby kangoeroe die een ongeluk overleefd hebben. Hier deden de eigenaren een verhaal over hun leven met de kangoeroes, erg interessant. Na die tijd mochten we de kangoeroes knuffelen, echt schattige beestjes.

Zaterdag weer vroeg opstaan, we moesten vandaag nog een stukje verder rijden, 700km. Eindbestemming was Ayers Rock en de Olga's. Onderweg kwamen we nog 4 kangoeroes tegen die op hun gemak de weg overstaken. Verder langs de weg een dode koe en paard. Dat is de outback. Het landschap is zo weids en uitgestrekt. Waar je ook kijkt, geen huis te bekennen. Helaas hadden we de pech dat het ging regenen, heel veel regen! Het landschap was dan ook niet dor en rood zoals we verwacht hadden, de bomen en planten waren groen!! Chris onze tourguide wist niet wat hij zag en maakte er zelfs een filmpje van. In de afgelopen 2 maanden is er een hoeveelheid regen gevallen wat normaal gesproken in 6 jaar valt. De Australiers zijn hier erg blij mee. Voor ons dus geen zonsondergang bij Ayers Rock, wel een lekkere beker champagne en lekkere hapjes. Na de champagne terug naar onze camping.
Zondag hadden we hoop dat we de zonsopkomst bij Ayers Rock zouden zien. Hiervoor moesten we om 4:45 opstaan. Helaas was het enorm bewolkt en dus geen zonsopkomst voor ons. Wel een mooie wandeling om de rots gemaakt. Maandag was het dan tijd voor toch wel een hoogtepunt. We hebben een prachtige wandeling gemaakt door de Kings Canyon met hele mooie uitzichten. En gelukkig was het droog, het zonnetje kwam er zelfs nog door heen. Daarna was het het einde van de tour. Op naar Alice Springs. We slapen in Annie's place. Esther en Regina, jullie hebben hier ook geslapen. 's Avonds nog met de groep bij Bojangels gegeten, echt een leuke tent! Vandaag zijn we eerst naar de Flying Doctors geweest. Je hebt toch nog steeds dat beeld van de serie. Het is goed dat deze mensen er zijn voor de plekken die moeilijk bereikbaar zijn. Verder een wandeling gemaakt door de stad en natuurlijk nog een beetje gewinkeld. We hebben een didgeridoo gekocht! Martijn kon al een mooi geluid uitbrengen. Morgenmiddag vliegen we rond vier uur naar de volgende bestemming, Cairns. Ook daar is het regenachtig, wel warm. Dus we gaan het zien, wat er op ons pad komt. Tot nu toe is het geweldig en genieten we van alles wat we zien.